Shoppa!!!

Idag har jag vart å shoppat lite grejjor till lghn!!

Eftersom jag satte upp min gardinstång igår så var jag ju tvungen att köpa en gardin å hänga upp.... Så det blev en trip till IKEA. Jag köpte en svart gardin, som när jag kom hem såg mer grön-brun ut men men, fint blev det iaf!!!

Gubb-mobilen är på plats!!!

En ny persienn blev det oxå.... syns inte så bra men det är samma färg som på golvet.....

En NY-tavla kunde jag inte stå emot... Den ropade på mig!! Älska NY!!!

Det blev några lådor till bokhyllan oxå :)

Nu väntar jag bara på lilla mamma så vi kan titta på alla Afrika-bilder!!!!!

Lovely!!

Safari

På fredagen åkte vi på safari!!

Vi började första dagen med en game drive i Nakuru National Park.

Zebra

Lejon

Black faced monkey

Det närmsta vi kom en noshörning

Babian med bebis, kan det vara en pojke ;)

Lodge som vi bodde i inne i Nakuru National Park, vi fick inte vara ute längre än till kl 22 eftersom vilda djur kunde ta sig in innanför inhägnaden (hönsnät runt ett hus)

Mitt, Wacker och Klangs rum

Dag 2 åkte vi vidare till Masai Mara National Reserve.

Vi stannade 2 nätter på Savuka Mara Camp hos Masaifolket

Mitt och Wackers rum, ödlorna bodde under taket och det kryllade av kryp!!

Toaletten, som gick att spola

Gnu

En giraff som ligger ner är ovanligt att se

Elefantfamilj

Gränsstenen mellan Serengetti (Tanzania) och Masai Mara (Kenya)

En gepard som lunchar på en Thomsongasell

Lejon

Familjen Pumba

Underbara flodhästar

Familjen samlad vid vattenhålet

Fantastiska dagar inne i Masai Mara National Reserve. Vi såg massor med djur och natur. MEN ingen leopard...... lite besviken faktiskt....

På måndagen åkte vi till Kisumu och bodde 2 nätter med Klang.... Bilder kommer snart!!

Kenya

Så var man tillbaka i verkligheten!!!

Så skönt att inte behöva tänka på parasiter i kranvattnet, om det går att spola på toan, om det finns en toa, om vattnet i duschen är brunt eller inte eller om jag kommer bli dålig av maten? Så skönt att inte känna sig smutsig hela tiden....
Men vi har haft en underbar resa oxå!!!

Vi tar det från början....
Flygresan dit gick väl sådär.... för mig iaf. Anna Wackerberg mådde prima!! När vi äntligen var framme efter en jävla massa timmar och illaluktande medresenärer och flygplatsarbetare så vart i äntligen framme i Nairobi. Vi har på flyget fyllt i en visumansökan och verkligen lagt ner vår själ i att det skall bli rätt men när vi kommer fram till visa-disken så tittar inte gubben på våra papper... typiskt...
Våra väskor har klarat hela resan och kommer bland de första på bandet!!! GÖTT!!!
Vi kommer ut i ankomsthallen där vår taxichaufför skall stå och välkomna oss, men ikke.... klockan är 23.55 och vi är i ett, för oss, okänt land. Tillslut ringer jag hotellet och frågar vart fan de har tagit vägen... Hon skulle ringa tillbaka efter att hon ringt taxin.... När hon ringer tillbaka får vi svaret att hon inte får tag i gubben och att vi kan ta en annan taxi till hotellet.... Eftersom vi har blivit avrådda till att ta en taxi på random så sa jag till henne att fixa hit någon.
efter några minuter dyker en kvinna upp från ingenstans i en lite hydda. Hon fixar en taxi åt oss med världens bästa taxichaufför, Peter!!!

Vi frågade honom om man kunde hyra en taxi en hel dag. Självklart såg han sin chans att tjäna lite extra pengar. Men det var han värd!!!

Vid 10 dagen efter kom han till hotellet och hämtade upp oss. Vi hade en lista med saker vi ville hinna med under vår enda dag i Nairobi. Vi började med att åka till Animal orphanage i Nairobi National Park där vi träffade en guide som visade oss runt och berättade om alla djuren.
Efter rundturen ville vi gå till elefanterna. Jag trodde att det bara var en liten promenad i parken och frågade guiden om han vill följa med. Självklart följde han med men det visade sig att det var längre dit än vad jag trodde så vi tog bilen. Så nu var vi fyra i vårt lila gäng!!
Vi kom tyvärr lite försent till elefanterna så vi missa dom men såg en gigantisk noshörning istället.....

Pumba

Lejon, hona

Lejon, hane

När en Zebra och en åsna fattar tycke för varandra så blir det såhär

Geparder som myser

Apa

Gigantisk noshörning

Alla fyra åkte vidare till Giraffe Center å myste med giraffer. Å jag menar verkligen myste. Krama å pussa!!!

Efter vi gosat med girafferna tyckte Peter att vi skulle åka till en pärl- och keramikfabrik. Visst!! Men innan släppte vi av guiden vid vägkanten så han kunde ta sig tillbaka till sitt jobb. Underbar kille!!!

Fabriken heter Kazuri, som betyder "liten och vacker" på swahili, och startade 1975.
Dess grundare, Susan Wood, började tillsammans med två kenyanska kvinnor att göra pärlor och upptäckte snart att det fanns många andra kvinnor i byarna runt Nairobi, varav de flesta var ensamstående mödrar, som var i stort behov av regelbunden sysselsättning. Driven av en önskan att ge sådana möjligheter, har Kazuri vuxit och idag arbetar många kvinnor och några män på fabriken och de är mycket skickliga på att tillverka handgjorda smycken.

Efter en rundtur i fabriken köpte vi flera halsband, armband och örhängen. Lite dyrare, men det går ju till en bra sak!!!

Detta är inte ens en liten del av alla kvinnor som jobbar där.

De färdiga halsbanden

På vägen tillbaka till centrum stannade vi på en nybyggd galleria. Vi köpta varsin mango-jordgubbs-smoothie. Yummy!!! Vi hittade även en converse-affär där vi köpte tre par skor och en väska!!

Innan vi landade på hotellet stannade vi till på en supermarket och köpte lite dricka och bröd. På hotellet åt vi middag på takterrassen med utsikt över Nairobi.

Utsikten från terrassen

Hotellet

På fredagen kom en bil och hämtade oss för att ta oss till Nakuru och där fick vi äntligen träffa Anna Klang!!!

Mer kommer snart!!!

PACKA!!!!!

Jag vill verkligen inte glömma något....

Resa

Nu är både jag å Wacker färdigvaccinerade och malariatabletterna är uthämtade.....

Vi hann växla till oss lite USD och Kenyanska shilling oxå.....